Friday, January 14, 2011

~ Zebra Finch ~

Assalamualaikum WBT....

Haa....Inilah Zebra Finch yang dibeli aritu....
Gamba bersama2 Diamond dove & pipit uban....
Aviary yg kecil shj....mintak2 mereka selesa dan membiak dgn cepat...
Aminnnn~~~~~

Nampaknyer wat ms skrg...tiada serangan berlaku sesama mereka...
sumenyer nampak aman...hrp2 mereka akan serasi bersama....

3 ekor pipit uban yang sedia ada telah dilepaskan bebas....
harap2 mereka suka dan dapat hidup berdikari diluar sana...
1 ekor white headed munia
1 ekor black headed munia
1 ekor pipit uban biasa....

Tak sabo nk tgk anak2 kecil mereka....mesti comel...
aritu sblum blik ke kolej....
mereka sudah mula membina nest mereka masing2 dgn kemas....
tapi gamba2 ni sblum mereka mengemas2 sendiri....
so x natural sgt....
heheheh~~~~
:'D

~ Sebahagian dari mereka...gambar diambil sebelum pipit uban dilepaskan....yeyyyy!!!~~

~ 1 pair Zebra Finch, Male : Right ; Female : Left ~

~ Aviary mereka bersebelahan ngan sangkar Molly....
dipisahkan dgn lapisan plastic gelap.... ~
~ Thanks for All ~


~ Lawatan ke Rumah Kenalan (Otai Senduduk Putih) ~

Assalamualaikum WBT....

Pada 9th January 2011, lbh kurang kol 3.oo ptg....
Cam bese, bersama orang2 yang selalu menyokong aku,
Abah & Abg ae... *p/s: abg hud skali...tp die xmoh ikut time nh...

Kami pergi ke Taman Bukit Mutiara, JB untuk menjengah burung2 otai aku...
Senduduk Putih....sbb slalu tanya dia psl burung2 baru ni....hehehehe~~~~~
Aku dtg untuk mengambil 2 pair Zebra Finch yg ditempah dari bro Eddie di Melaka...
Pada 28th December 2010, bro eddie pergi ke johor tetapi masa ni aku di Kolej sudah...
So terpaksalah bro SP tlong amikkan burung2 nh bersama2 tempahannya yg lain...
Selama seminggu bro SP menjaga pair ini...
Thanks yer~~~~


Sekitar kawasan breeding bro SP....
Settingnyer memg comel & terbaik....
Suka part tempat utk diowg mandi & berjemur di matahari...
kreatif....hehehe~~~

Bilalah dapat membina aviary lagi di rumah spt sblom ni.....
Harap2 abah dpt membina aviary yg besar untukku....
weeee~~~~~
:'D

Kebetulan pulak hari tu Baby canary nya menetas...
memg bernasib baik....
Tahniah!!!!~~

Enjoyla tgk gamba2 yang sempat di snap...
*credit to Abg ae sbb dia yg snap...
weee~~~~
:'D

~ Budgie part ~

~ Inilah Induk Canary tu....Induk yg satu lg kt dlm bekas...jaga baby baru...huhu~~~

~ Pair Lovebird ~

~ Ntah apela abah membebel tuh...bkn main khusyuk lg bro SP (baju orange) dok dengo abah cerita...hahahah~~~temasoklah aku.... ~
~ Thanks for All ~


~ High Yellow Leopard Gecko ~

Assalamualaikum WBT...

Arini nk update psl pet baru lagi...
Sempena Tahun Baru 2011...
Ia dikenali sebagai Leopard Gecko High Yellow
Sebelum ni xminat pon ngan jenis2 gecko nh...
entah kenape aritu Allah bg minat lak...
haissshhh...xtawla knapa.....huhuhu~~~
then asyik search jerk kat mudah untuk menunaikan hajat ingin memilikinya....
akhirnyer terjumpa....

Bertarikh 3rd January 2011...
Secara rasmi telah membeli seekor Male Leopard Gecko High Yellow...
beserta terrarium plastic....
yeyyyy!!!~~

Seorang pelajar lepasan SPM yg memelihara & membreed jenis2 leopard nh....
dapat kawan baru lagi....hehehe~~~~
Thanks to Naim kerana sudi menjual LGHY miliknya....
Mengikut kata Naim, LG ni lahir pada July 2008....
So skng umor dia lbh kurang 2 tahun 5 bulan....hehehe~~~

Setting kawasan utk breed di rumahnyer sgt best...
sungguh teruja...Seperti biasa pergi ngan fendi dengan menaiki kereta mata...
heheheh~~~~
Gambar semasa hand over xde lg....hanya ade gamba setelah sampai di rumah....
Enjoy!!!~~

So, bertambah lah koleksi reptile aku....
weeee~~~~~
:'D

Thanks kepada sumer yg menyokong & suka ngan hobi aku nh...
memg susah nak wat org suka ngan hobi kita & haiwan yg kita sayang...huh!!~~
thanks sgt2~~~~~

~ Saiz agak besar... ~

~ comel bukan???? ~




~ Ini antara induk Gecko milik Naim yang baru dibelinya untuk proses pembiakkan..Jantan..Sangat comel...Semoga pembiakkan kali ini membuahkan lagi bnyk hasil...hehehe~~~

~ Inilah Naim...Tengoklah setting & tempat penjagaan gecko2 dia....sgt bersih & kemas...
Polisterene putih itu adalah tempat incubate telor2 utk dieram... ~

~ Haaa.....inilah antara telur yang sedang dieramkan dlm incubator tuh...Thanks to Naim sbb kasi kitowg jengah telur2 nh..memg besar..mcm telur puyuh cuma dia lonjong lagi.. ~
~ Thanks for All ~


Sunday, January 2, 2011

~ 1st Post in New Year 2011 ~

Assalamualaikum WBT....

Just nak wish...
Happy New Year 2011
Welcome!!!!~~

Diharap Tahun ini akan jadi Lebih baik dari Tahun Lepas...
Kepada pembaca blog ini....
Mintak ampun & Maaf jika terlanjur kata...
Semoga apa yang kita lakukan diterima & dirahmati Allah...
Aminnnnn~~~~~~

~Thanks!!!~

Monday, December 27, 2010

~ Happy Anniversary Abah & Mak yang ke-30 Tahun ~

Assalamualaikum WBT...

Just nak Wish kat Abah & Mak....

Sempena 28 Disember 1980 Happy Anniversary yang ke-30 Tahun
Hj Ahmad Tharmizi bin Mohd Isja
&

Hjh Fatimah binti Hj Abdul Wahab


Semoga Berbahagia & Berkekalan Hingga Ke Syurga...
InsyaAllah...
Aminnnn~~~~

Kami amat menyayangimu.....Dari Anak-anak....
:: Mohd Faiz ::
:: Mohd Shahir ::
:: Mohd Arif ::
:: Siti nor Afiqah ::
:: Muhammad Hanifuddin ::

Mak & Abah
~ Thanks ~



Video Dibuat Khas utk Abah & Mak...
Soalan2 yang perlu dijawab...Ada jawapan yang tepat & ada yg salah...
hahahahah.....Saksikanlah.....

~ Danga Bay ~

Assalamualaikum WBT...

Nak sambung citer jalan2 ritu...
Tapi mls nk citer pnjg2....
Layan gamba jela ek...
Enjoy!!!~~

Balik dari Danga Bay tros ke umah then ke Leisure Mall, Maraton tgk movie....
08.05pm-09.50pm - Hantu Kak Limah Balik Rumah...
09.50pm-12.00am - The Chronicles of Narnia...
Memg best....

~ Nak Start...Mainan ni kita kna kayuh sendiri then jln... ~

~ Fendi la plak.....hahaha ~

~ Pintu Gerbang Petting Zoo, Danga Bay...best2~~~
~ Thanks for All ~


Thursday, December 23, 2010

~ Mini Zoo Saleng ~

Assalamualaikum WBT....

22/12/10 - Akhirnya hajat aku ngan fendi untuk pergi ke Mini Zoo Saleng terlaksana....
Setelah sekian lama kami merancang, akhirnya berjaya juga...hehehe~~~~
Ini kerana rancangan lawatan ke Hospital Sultanah Aminah bersama2 hairi tergendala akibat dari kelecehan sistem untuk melawat....mcm2 karenah....takutnyer time practical nanti dpt staff begini...mintak dijaohkan...

SUDAH!!!!!Aku bukan bercerita psl lawatan ke HSA, tapi kunjungan ke Mini Zoo ini....
Untuk org Johor, mungkin tahu dimana ia terletak...berdekatan dgn senai ke arah Kulai jika dari Skudai...Itulah Saleng....

Seperti biasa aku pergi bersama2 fendi menaiki keretanya...Almaklumlah...aku ni harap je dah ade lesen!!!...tapi haram x bwk2 lagi!!!!huhuhu~~~~
Kami pergi dlm pukol 12 lbh....sampai nk dekat2 kol 1ptg...
tghari br dpt kuar....nasib kawasannya sgt redup...so xterasa kepanasan tghari yang panas itu...

Haiwan2 yg ada tidaklah bnyk mana berbanding dgn Zoo Negara atau Zoo Negeri Johor...
tapi cukuplah sekadar menunaikan hajat untuk sampai disini....
Bayaran yang dikenakan sebanyak RM15 seorang...Sungguh mahal berbanding dgn Zoo Johor yang hanya memerlukan bayaran RM2 sahaja....Mungkin kerana ini adalah Zoo persendirian & Zoo Johor adalah milik kerajaan dan mungkin menerima subsidi untuk makanan haiwan2 nyer...
*agaknyer lah~~~

Antara haiwan yang plg bnyk adalah harimau, ikan arapaima dan kura2...apa yg kami nampak seperti tempat kura2 bertelur, tempat penetasannya dan juga anak2 yang sudah menetas...memg comel...tapi terlupa utk snap gambar2 mereka.... :'(
Arapaima memg bnyk...sumer saiz2 yg sgt besar....kagum melihatnyer...itu klw dpt pancing....lenguh tgn....hehehehe~~~~
Anak harimau juga bnyk lahir disitu...Sempat kami bertanya, haiwan2 ini jinak kew???Seorang pekerja disitu memberitahu, haiwan2 ini sperti Anak Harimau, iguana & beruang akan dibawa keluar sangkar untuk beramah mesra dgn pengunjung...Tapi ia dikeluarkan pd hari Ahad...mgkn kerana rmai penhunjung yg dtg...nsib kami kurg baik dari segi itu sbb xdpt bergambar secara dekat dgn mereka....tapi xpelaaa....lain kali dpt la kowt..InsyaAllah....

Kami berada dlm zoo ini selama 2jam stgh....kami keluar makan di Skudai Parade dan meneruskan perjalanan ke Danga Bay serta Marathon menonton wayang mlm tuh...Tapi citer lain kali la ek...next post InsyaAllah....
Enjoy la tgk picture kitowg kt zoo ini....
Weeee~~~~~
:'D
~ Bergambar ngan Seladang...besar giler!!!Ini sekali tanduk boleh melayang badan!!! ~

~ Cantik kuda ni... ~

~ Tgk lah saiz ular sawa tuh ngan fendi...Besar bukan????
Kalau kna telan...naye....mintak jaoh Ya Allah!!! ~

~ Ayam belanda!!! Mengembangkan bulu ekor & badannya utk mengurat si Betina... ~

~ Burung Kasawari ~

~ Renungan mata yang menggoda!! ~

~ Dapat snap pintu keluar jerk...sbb da nak blik br sibuk begamba..hehehe... ~

~ Tiketnyer...RM15/Person....Inilah nama sebenar zoo ini... ~
~ T.C. Arapaima & Tropical Fish ~
~ Thanks for All ~


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...